Jedno je nutné říct hned na začátku: obchodům současný trend vyhovuje. Čím více budou zákazníci lpět na materiálních věcech, tím více vydělají. Proto se snaží toto chování podpořit.
Děje se tak především pomocí reklam. Ty mají nejen představit a vychválit určitý produkt, ale také vytvořit v podvědomí představu, že právě tohle je štěstí. Stačí si jen vzpomenout, jaké příklady nám v reklamách ukazují. Typická rodina se skládá z rodičů, dvou dětí a případně psa.
Například hračky z kinder-vajíčka jsou tu ukazovány jako něco, co přinese hodiny a hodiny štěstí, radosti a zábavy. Nalijme si ale čistého vína, většina těchto hraček končí po pěti až deseti minutách na poličce, případně později v koši, a dlouhodobou radost dělají pouze sběratelům.
Další věcí, kterou firmy využívají, je nutnost časté výměny zboží. To se děje použitím méně kvalitních materiálů a případně i konstrukcí. To má následek, že produkt dlouho nevydrží a je třeba koupit nový. Konstrukce je pak uzpůsobena tak, aby prostá výměna jednotlivých částí byla obtížná, ne-li nemožná. U elektroniky či oblečení se pro změnu používá rychlé zastarávání modelů.
To samozřejmě lidi nutí si kupovat stále nové a nové věci, a tedy i utrácet stále více peněz. Avšak k tomu, aby si zákazníci mohli zboží kupovat, potřebují právě peníze. Musí je tedy vydělávat, a tedy chodit do práce. Vzhledem k dnešním cenám a právě konzumnímu stylu, musí lidé často mít práce dvě. V práci pak obvykle vyrábějí další zboží, které se potom prodá. Kruh se uzavírá, a zdá se, že jediný, kdo z toho profituje, jsou právě firmy vyrábějící tyto produkty.
Jak z toho ven? Ne, není potřeba vracet se do jeskyně. Stačí se jen vždy rozmyslet, co opravdu potřebujeme, a spíše než na trendy nebo na cenu hledět na kvalitu. Co na tom, že ten nábytek byl v módě minulou sezónu, a nyní už je passé? Co na tom, že tu televizi máme už pět let, když nám dobře slouží?
Dobré je také shánět recenze na daný produkt (ovšem pozor, některé recenze bývají placeny prodejcem, i zde tedy platí: důvěřuj, ale prověřuj), a jeho složení. Myslet je třeba v dlouhodobém, nikoliv v krátkodobém horizontu. Nakonec zjistíte, že tak ušetříte více peněz, než kdybyste vše kupovali za tu nejlevnější cenu a v akci.